|
Petroliera
Oil tanker | ||
FEDE
|
Classificazione |
Classification | |||||||||
Bandiera | Flag | Italiana - Italian | ||||||||
Armatore | Owner | Achille Lauro - Napoli - ITALY | ||||||||
Impostazione chiglia | Keel laid | 29.02.1940 | ||||||||
Varo | Launched | 30.06.1943 | ||||||||
Consegnata |
Delivered | 10.1948 | ||||||||
Cantiere navale | Shipyard | Cantieri Ansaldo - Sestri Ponente- ITALY | ||||||||
Costruzione n. | Yard number | 354 | ||||||||
Tipo di scafo | Hull type | scafo singolo - single hull | ||||||||
Materiale dello scafo | Hull material | acciaio - steel | ||||||||
Nominativo Internazionale | Call Sign | |||||||||
I.M.O. International Maritime Organization | 5617059 | |||||||||
M.M.S.I.
Maritime Mobile Service Identify |
||||||||||
Compartimento Marittimo | Port of Registry | Napoli | ||||||||
Numero di Registro | Official Number | |||||||||
Stazza Lorda | Gross Tonnage | 7.417 Tons | ||||||||
Stazza Netta | Net Tonnage | 4.459 Tons | ||||||||
Portata
(estiva) |
DWT (summer) | 11.000 Tonn | ||||||||
Dislocamento | Displacement | |||||||||
Lunghezza max | L.o.a. | 141,40 m | ||||||||
Lunghezza tra le Pp | L. between Pp | |||||||||
Larghezza max | Breadth max | 18,50 m | ||||||||
Altezza di costruzione | Depth | |||||||||
Bordo libero | Freeboard | |||||||||
Pescaggio max | Draught max | |||||||||
Motore
principale |
Main engine | 1 - diesel | ||||||||
Potenza Motori | Engine power | |||||||||
Velocità
massima |
Max speed | 12,0 kn | ||||||||
Eliche
di propulsione |
Propellers | 1 - passo fisso / fixed pitch | ||||||||
Volume cistene | Cargo capacity | |||||||||
N. cisterne | Cargo tank n. | |||||||||
Pompe di carico | Cargo pumps | |||||||||
Bunker | Bunker | |||||||||
Acqua di zavorra | Water ballast | |||||||||
Affondata | Wrecked |
00° 48' S - 104° 27' E --15.10.1961
|
||||||||
Inserita | Posted |
17.09.2016
|
||||||||
Aggiornata al | Last updated |
17.09.2016
|
||||||||
La nave, le cui caratteristiche differiscono da quelle delle gemelle FEDE (I) e LAVORO, consegnate a Monfalcone nel 1938, era stata progettata dal cantiere navale Ansaldo di Genova Sestri . Dopo il varo avvenuto il 30 giugno 1943 non fu completata a causa della mancanza di materiali e motori. Lo scafo sopravvissuto indenne i numerosi raid aerei alleati. La costruzione fu ripresa solo dopo la fine della guerra, quando il cantiere fu in grado di riavviare il suo lavoro. La nave è fu consegnata ad Achille Lauro il 20 ottobre 1948 e prese il nome FEDE, come la prima delle gemelle del 1938 che si trovava confiscata a Tampico e non fu più restituita ad Achille Lauro.
|
||||||||||
The ship, whose features differed from those of FEDE (I) and LAVORO, delivered at Monfalcone in 1938, had been designed and laid down by the Ansaldo Shipyard at Genova Sestri as yard no. 307. She was launched on 30 June 1943 in an unready condition due to the lack of materials and engines. The hull survived undamaged the many Allied air raids, but the fitting out was only resumed after the end of the war, when the shipyard was able to restart its work. The ship was delivered to Achille Lauro on 20 Oct. 1948 and took the name FEDE, taking over the name of the tanker FEDE (I), 7,884 grt, interned at Tampico on 10 June 1940, confiscated by Mexico in late 1941 and still sailing under the name POZARICA for Pemex. The latter was in fact never returned by Mexico, frustrating the attempts by Achille Lauro to get his tanker back. While LAVORO, interned at Algeciras in June 1940 and whose sale in 1942 to German interests via Spanish go-betweens had been stopped by Lauro, was used by the Allies from 1944 after the Italian armistice of Sept. 1943, and returned to her owner in 1946-47.
|