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Ro/Pax - Ferry
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GNV
ARIES
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Classificazione
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Classification | L.R.S. n. - 100A1 FERRY:NORTH SEA AND ENGLISH CHANNEL SERVICE BETWEEN THE LIMITS OF NEWCASTLE TO RIVER ELBE AND PLYMOUTH TO BREST CR:MOVABLE DECK - LMC, UMS | |||||||||||
Bandiera
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Flag | Cipro - Cyprus | |||||||||||
Armatore
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Owner | Grandi Navi Veloci SpA - Genova - ITALY | |||||||||||
Operatore | Manager | Grandi Navi Veloci SpA - Genova - ITALY | |||||||||||
Impostazione chiglia | Keel laid | 25.08.1985 | |||||||||||
Varo
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Launched | 09.06.1986 - ristrutturata /refitted 2002 | |||||||||||
Consegna
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Delivered | 31.05.1987 | |||||||||||
Cantiere
navale
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Shipyard | GOVAN SHIPBUILDERS LTD - Glasgow - Scotland | |||||||||||
Costruzione
n.
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Yard number | 265 | |||||||||||
Tipo di
scafo
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Hull type | scafo singolo - single hull | |||||||||||
Materiale
dello scafo
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Hull material | acciaio ordinario - ordinary steel | |||||||||||
Nominativo
Internazionale
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Call Sign | 5 B T S 5 - | |||||||||||
I.M.O.
International Maritime Organization
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8501957 | ||||||||||||
M.M.S.I.
Maritime Mobile Service Identify
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210219000 | ||||||||||||
Compartimento
Marittimo
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Port of Registry | Limassol | |||||||||||
Numero di Registro | Official Number | 8501957 | |||||||||||
Posizione attuale | Actual position | ||||||||||||
Stazza
Lorda
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Gross Tonnage | 31.785 Tons | |||||||||||
Stazza
Netta
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Net Tonnage | 18.197 Tons | |||||||||||
Portata
( estiva )
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DWT (summer) | 6.403 Tonn | |||||||||||
Lunghezza
max
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L.o.a. | 179,20 m | |||||||||||
Lunghezza tra le Pp | L. between pp | 169,50 m | |||||||||||
Larghezza
max
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Breadth max | 25,40 m | |||||||||||
Altezza
di costruzione
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Depth | 17,91 m | |||||||||||
Pescaggio
max
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Draught max | 6,419 m | |||||||||||
Bordo libero
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Freeboard | ||||||||||||
Motore
principale
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Main engine | 4 - 2- Wärtsilä -Sulzer ZA40 + 2 Wärtsilä-Sulzer | |||||||||||
Potenza
motore
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Engine power | 18.000 + 8000 HP | |||||||||||
Velocità
max
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Speed max | 19,0 kn | |||||||||||
Eliche
di propulsione
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Propellers | 2 - passo variabile / controllable pitch | |||||||||||
Ponti | Decks | 3 | |||||||||||
Passeggeri
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Passengers | 1.258 | |||||||||||
Equipaggio | Crew | 115 | |||||||||||
Autoveicoli
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Vehicles | 850 auto/cars | |||||||||||
Metri di
carico
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Lanemetres | 2.250 m | |||||||||||
Teu | Teu | 360 | |||||||||||
Bunker | Bunker | ||||||||||||
Navi gemelle | Sister ship | PRIDE OF BRUGES | |||||||||||
Inserita
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Posted |
08.05.2021
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Aggiornata al | Last updated |
23.10.2022
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Le due società madri di North Sea Ferries hanno effettuarono gli ordini di costruzione in due località separate. P&O presso Govan Shipbuilders Ltd. sul fiume Clyde, e Nedlloyd presso Nippon Kokkan KK Ltd. (ora JFE Holdings) a Yokohama, in Giappone. La NORSEA è entrata in servizio sulla rotta Hull-Rotterdam. Era la più grande nave passeggeri costruita sul Clyde dai tempi della QUEEN ELIZABETH 2. Era anche l'ultima grande nave passeggeri ad essere costruita nel Regno Unito. Nel maggio 2001, la P&O Ferries ordinò LA PRIDE OF HULL e la PRIDE OF ROTTERDAM. La NORSEA fu sollevata dal servizio sulla rotta Hull-Rotterdam, e inviata in cantiere per due mesi per importanti lavori di ristrutturazione e riallineamento del marchio, prima di entrare in servizio sulla rotta Hull-Zeebrugge e sostituire la 27enne NORLAND , nel nuovo assetto della P&O alla nave fu cambiato anche il nome in PRIDE OF YORK , per allinearla con i nomi del resto della flotta P&O Ferries. Nell'ottobre 2020, P&O ha ritirato dal servizio le navi gemelle, PRIDE OF BRUGES e PRIDE OF YORK a causa del calo del traffico causato dalla pandemia COVID-19. L'ultimo servizio da Hull è partito il 9 dicembre 2020. INCIDENTI Il 5 febbraio 1992, durante una prova di funzionamento del sistema di varo delle scialuppe di salvataggio, presso la stazione per scialuppe di salvataggio n. 3 vi fu un gravissimo incidente sia per la scialuppa che per la nave. La scialuppa cadde sulla banchina, e due dei quattro uomini a bordo morirono nell'impatto. Al momento dell'incidente la nave era gestita dalla North Sea Ferries. Il 14 agosto 2002, scoppio un incendio nella sala macchine di prua, causato dall'accensione dell'olio termico da riscaldamento, fuoriuscito durante le riparazioni. Il 2 settembre 2002, la sala macchine di poppa ha subì un incendio durante il passaggio da Hull-Zeebrugge. Si trovava a circa 7 miglia dalla costa Inglese . Furono prese le misure necessarie per spegnere l'incendio e nessun passeggero rimase ferito, solo il terzo ufficiale di macchina subì l'inalazione di fumo. L'incendio fu causato dal guasto di un tubo del carburante a bassa pressione sul generatore diesel principale. Il 17 marzo 2014 la nave subì uno squarcio di 20 mm causato da metallo che sporgeva dalla chiusa del King George Dock. Il traghetto non sarebbe partito fino alle 6 del mattino del giorno successivo, e 168 passeggeri lasciarono la nave senza continuare il viaggio nonostante le rassicurazioni del portavoce della P&O Ferries Brian Reese.Il personale lavorò duramente durante la notte per consentire alla nave di partire al mattino. A bordo sono rimasero più di 230 passeggeri, molti dei quali si pensa fossero conducenti di camion a lunga percorrenza.
MS
PRIDE OF YORK was built as MS
NORSEA for North Sea Ferries as part of their response to
the need for larger vessels in the mid to late 1980s. The 1974 ships
MV Norland and MV Norstar were proving to be very popular, and were
running at capacity. Therefore, North Sea Ferries designed their "3rd
Generation" overnight ferry. The two parent companies within
North Sea Ferries placed their orders in two separate locations. P&O
placed theirs at Govan Shipbuilders Ltd. on the River Clyde, and Nedlloyd
placed their order at Nippon Kokkan KK Ltd. (Now JFE Holdings) in
Yokohama, Japan.
NORSEA entered service on the Hull-Rotterdam route. She was the largest passenger ship to be built on the Clyde since Queen Elizabeth 2. It was also the last large passenger ship to be built in the United Kingdom. In May 2001, now owned and operated by P&O Ferries ordered MS PRIDE OF HULL and MS PRIDE OF ROTTERDAM . Once relieved of service on the Hull-Rotterdam route, the ship was sent off for two months major refurbishment and branding realignment, prior to entering service on the Hull-Zeebrugge route, and replacing the 27-year-old MS Norland in the new P&O colours.The ship's name was also changed from Norsea to Pride of York, to bring the names in line with the rest of the P&O Ferries fleet.In October 2020, P&O announced that the sister ships, PRIDE OF BRUGES and PRIDE OF YORK were to be withdrawn due to the decline in traffic caused by the COVID-19 pandemic. The final service from Hull left on 9 December 2020 Accidents and incidents On 5 February 1992, the lifeboat launching equipment at No 3 lifeboat station suffered a catastrophic failure during operational tests. The damage was very serious, to both the lifeboat and the vessel itself. The lifeboat then fell onto the dockside, where two of the four men on board the lifeboat were killed. The ship was under the operation of North Sea Ferries at the time of the accident. On 14 August 2002, NORSEA had a fire in the forward engine room. This was caused by ignition of thermal heating oil, which leaked during repairs. On 2 September 2002, her aft engine room suffered a fire whilst on passage from Hull-Zeebrugge. She was about 7 miles off the East Anglian coast. The necessary steps were taken to extinguish the fire and no passengers were injured. However the third engineer was affected by smoke inhalation. The fire was caused by the failure of a low pressure fuel pipe on the main diesel generator. There were no connections between the two fires. On 17 March 2014 the ferry suffered a 20 mm (0.79 in) gash caused by metal protruding from the lock gate at King George Dock. It meant that the ferry did not depart until 6am the next day, resulting in 168 passengers walking off and cancelling their trip. P&O Ferries spokesman Brian Reese said: "We want all our passengers to get away on their trip in good time, unfortunately this isn't always possible. People worked very hard through the night to get the ship away in the morning. In transport, we get technical glitches from time to time but, everyone did their best in the circumstances. More than 230 passengers stayed on board, many of whom are thought to have been long-distance lorry drivers.
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