|
Nave
da crociera
Cruise ship |
||
MSC
OPERA
|
Classificazione
|
Classification | B.V. n. 02210E - I Hull Mach - COMF-NOISE-Pax 2 , COMF-NOISE-Crew 3 , COMF-VIB-Pax 1 , COMF-VIB-Crew 1 , AVM-FIRE , AUT-IMS (SS) , AUT-PORT (SS) , SYS-NEQ (SS) , CLEAN , REF-STORE (SS) , (ALM) (SS) , ERS-S , SDS | |||||||||||
Bandiera
|
Flag | Panama | |||||||||||
Armatore
|
Owner | NEWCO OPERA SA | |||||||||||
Operatore | Manager | MEDITERRANEAN SHIPPING - GENEVA - SWITZERLAND | |||||||||||
Impostazione chiglia | Keel laid | 12.12.2002 | |||||||||||
Varo
|
Launched | 11.09.2003 | |||||||||||
Consegna
|
Delivered | 23.05.2004 | |||||||||||
Cantiere
navale
|
Shipyard | CHANTIERS DE L'ATLANTIQUE SA Nantes S.N. - France | |||||||||||
Costruzione
n.
|
Yard number | L 32 | |||||||||||
Tipo di
scafo
|
Hull type | Scafo singolo - single hull | |||||||||||
Materiale
dello scafo
|
Hull material | acciaio - steel | |||||||||||
Nominativo
internazionale
|
Call Sign | H 3 F V - | |||||||||||
I.M.O.
International Maritime Organization
|
9250464 | ||||||||||||
M.M.S.I.
Maritime Mobile Service Identify
|
357627000 | ||||||||||||
Compartimento
marittimo
|
Port of Registry | Panama | |||||||||||
Numero di registro | Official Number | ||||||||||||
Posizione attuale | Actual position | ||||||||||||
Stazza
Lorda
|
Gross Tonnage | 59.058 > 65.591 Tons (ITC 69) | |||||||||||
Stazza
Netta
|
Net Tonnage | 33.747 > 41.711 Tons (ITC 69) | |||||||||||
Portata
( estiva )
|
DWT (summer) | 6.260 Tonn | |||||||||||
Lunghezza
max
|
L.o.a. | 251,25 > 274,90 m | |||||||||||
Lunghezza tra le Pp | L. between Pp | 222,25 >245,90 m | |||||||||||
Larghezza
max
|
Breadth max | 28,80,0 m | |||||||||||
Altezza
di costruzione
|
Depth | 34,85 m | |||||||||||
Pescaggio
max
|
Draught max | 6,81 m | |||||||||||
Bordo libero
|
Freeboard | C1 = 3.207 mm | |||||||||||
Motore
principale elettrico
|
Main engine electric | 2 -ALSTOM MOTEURS | |||||||||||
Potenza
motore elettrico
|
Engine power electric | 10.000 Kw | |||||||||||
Motore principale | Main
engine |
4 - Wärtsilä 12V/38A -600 rpm | |||||||||||
Potenza motore diesel | Main eng.Power | 20.000 Kw | |||||||||||
Velocità
max
|
Speed max | 21,50 kn | |||||||||||
Eliche
di propulsione
|
Propellers | 2 - Pod | |||||||||||
Passeggeri
|
Passengers | 1.554 | |||||||||||
Equipaggio | Crew | 700 | |||||||||||
Ponti | Decks | 14 - passeggeri/passengers 9 | |||||||||||
Bunker | Bunker | F.O. 2.494 m³ | |||||||||||
Navi gemelle | Sister ship | MSC LIRICA | |||||||||||
Inserita
|
Posted |
23.10.2019
|
|||||||||||
Aggiornata
al
|
Last
updated
|
23.10.2019
|
|||||||||||
Il
14 maggio 2011, in navigazione nel mar Baltico subì un guasto
all'impianto elettrico , fu trainata al porto di Nynäshamn,
a sud di Stoccolma, dove i passeggeri furono sbarcati .1.700 passeggeri
circa furono rimpatriati da Stoccolma. La nave a causa dell'avaria
era senza corrente elettrica , con i bagni inutilizzabili, e quindi
con notevole disagio per i passeggeri. Il 17 maggio 2011, ripartì
partita da Nynäshamn verso il porto di Gdynia in Polonia per
le riparazioni. E'stata la terza nave della classe LIRICA ad essere ristrutturata nell'ambito del "Programma Rinascimento": il 2 maggio 2015 è entrata nei cantieri Fincantieri di Palermo, da cui è uscita il 4 luglio 2015, per un completo rinnovamento oltre che un allungamento di circa 24 metri.Attualmente è lunga 275 m e ha a disposizione 193 nuove cabine e nuovi spazi dedicati all'intrattenimento. Il restyling ha permesso anche l'adozione di tecnologie e di impianti d'avanguardia, oltre al rinnovamento di spazi e decorazioni dei negozi di bordo e delle aree comuni. Tra le novità, un parco spray, negozi rinnovati, nuove aree per bambini e ragazzi, un buffet potenziato, una nuova lounge e un ristorante ampliato.
On
May 14, 2011, while sailing in the Baltic Sea it suffered a breakdown
in the electrical system, was towed to the port of Nynäshamn,
south of Stockholm, where passengers were landed .1,700 passengers
around were repatriated from Stockholm. The ship due to failure was
without electricity, with unusable bathrooms, and therefore with considerable
discomfort for passengers. On 17 May 2011, he departed from Nynäshamn
towards the port of Gdynia in Poland for repairs.
In March 2019 the Portuguese police of Madeira arrested twelve people (the ship came from the Caribbean and arrived at the port of Funchal in the Azores), after finding 18 kg of cocaine hidden in bags of chips. On June 2, 2019 in Venice, while it was conducted by 2 tugs through the Giudecca canal, due to a technical problem at the Zattere foundation, it lost control by turning towards the San Basilio pier, where it clashed with the quay and subsequently, displacing it, hit the River Countess tourist river boat (on which the 130 passengers were disembarked), causing the same four injuries that were not serious between the passengers and damages then repaired with several weeks of construction. The incident caused the closure of traffic in the Giudecca canal, with the cancellation of the regatta scheduled for the Sensa festival, and rekindled the controversy over the transit of the so-called "large ships" in the Venice lagoon. It was the third ship of the LIRICA class to be renovated as part of the "Renaissance Program": on 2 May 2015 it entered the Fincantieri shipyards of Palermo, from which it was released on 4 July 2015, for a complete renovation as well as an extension of about 24 meters. It is currently 275 m long and has 193 new cabins and new spaces dedicated to entertainment. The restyling has also allowed the adoption of cutting-edge technologies and systems, as well as the renewal of spaces and decorations of on-board shops and common areas. Among the novelties, a spray park, renovated shops, new areas for children and teens, an enhanced buffet, a new lounge and an expanded restaurant.
|